Sunday, January 13, 2013

Kecemerlangan...

Ianya sesuatu yang sangat subjektif. Cemerlang dalam pelajaran. Cemerlang dalam perkerjaan. Cemerlang dalam kesihatan. Cemerlang dalam perbuatan. Cemerlang dalam semua hal. 

Amat sukar untuk menilai tahap kecemerlangan dari pandangan mata kasar.Sebagai hamba Allah, kita tidak mampu menjadi sempurna. Tapi seharusnya kita berusaha untuk menjulang kecemerlangan. 

Jika sebagai pelajar, guru yang akan menilai tahap kecemerlangan. Tahap kesihatan pula boleh dinilai oleh doktor, pawang, bomoh, atau para pengamal perubatan Islam. Begitu jugalah sebagai pekerja, majikan yang akan membuat penilaian. 

Namun, sejauh manakah ketelusan atau tahap pencapaian seseorang dapat dinilai? Mungkin semasa penilaian dalam tempoh tertentu, manusia yang menilai dipengaruhi oleh emosi.

Justeru penilai gagal memberi penilaian yang benar. Kecuali jika penilaian diukur menggunakan mesin. Itupun belum tentu hasil yang diperolehi adalah tepat.

Walau apa juapun, nilaian oleh manusia di dunia ini bukanlah penentu segalanya. Pengakhiran, kita akan dinilai oleh Yang Maha Adil, yakni Allah s.w.t. 

Jadikan ingatan dan pedoman. 
Renung-renungkan dan selamat beramal. 
Wallahu'alam. Wassalam.

No comments:

Post a Comment