Thursday, February 28, 2013

Kuasa Seorang Pemimpin

Kuasa. Ada dalam pelbagai bentuk. Dalam bahasa Inggeris, disebut power. Kepimpinan amat berkait rapat dengan kuasa. Pemimpin dianggap mempunyai kuasa selagi orang bawahan mahu. 

Kuasa tersebut boleh dihapuskan, dikurangkan atau ditambah bergantung kepada kemajuan matlamat ahli kumpulan.

Hari ini saya cuma ingin berbicara tentang kuasa dalam ruang lingkup yang kecil sahaja. Kuasa seorang pemimpin dalam pejabat. 

Ada orang suka kalau dapat boss lelaki. Tidak kurang juga yang suka dapat boss perempuan. Tapi ramai yang kata boss perempuan sangat cerewet. Cerewet bertempat tak apa

Yang pasti siapa pun boss kita, dia adalah ketua atau pembimbing kita dalam membentuk organisasi yang cemerlang. Cemerlang dalam aspek mental, fizikal, rohani dan jasmani.

Seorang pemimpin bukan sahaja pemegang amanah tetapi juga sebagai rujukan atau sumber inspirasi kepada anak buah. Jadi boss kenalah cemerlang barulah anak buah terbilang. 
 
Namun, yang paling menghiris hati apabila pemimpin tiada wawasan. Cakap tak serupa bikin (ayat orang muda-muda). Jadilah pemimpin yang menggunakan kuasa dengan adil, amanah, jujur dan ikhlas dalam apa jua tanggungjawab yang diberi.

Mudah-mudahan Allah s.w.t mengampuni kita semua. Amin.

Jadikan ingatan dan pedoman. 
Renung-renungkan dan selamat beramal. 
Wallahu'alam. Wassalam.

No comments:

Post a Comment